Daarom is een goed idee alleen niet genoeg

Stel je hebt een ingeving voor een nieuw product. Hoe weet je of dit ook echt een succes op de markt gaat worden? Als het een goed idee is, heb je al een voorsprong. Maar ben je je er bewust van hoe belangrijk het is om dezelfde kwaliteit ook in de uitvoering van je idee na te streven?

Slechte ideeën zijn er al meer dan genoeg. Met de juiste uitvoering kan zelfs een matig idee meer bereiken dan een fantastisch idee dat slecht is uitgevoerd.

Een slecht gerealiseerd maar in principe waardevol idee is alleen maar een cadeau aan je concurrentie.

Veel gefaalde startups kunnen daarover meepraten. Een concurrent met meer drive zal het idee alsnog met de juiste resources in een succesvol product vertalen en op de markt zetten. Zuur voor de originele bedenkers, wel mooi meegenomen voor de concurrentie.

In principe heb je deze vier mogelijkheden:

  1. slecht idee met slechte uitvoering: zonde van je tijd, niet doen
  2. goed idee met slechte uitvoering: pas op een ander bedrijf kopieert het en doet het beter.
  3. slecht idee met goede uitvoering: misschien heb je geluk
  4.  goed idee met goede uitvoering: wat houd je nog tegen?

Wat betekent nu een goede uitvoering?

Je wilt een idee naar een succesvol product vertalen. Hierbij helpt het om in het begin al goede ideeën van slechte te kunnen onderscheiden. Het proces om goede ideeën naar voren te brengen en met de juiste input en iteratie naar een toplevel te brengen noem je ideeënmanagement.

Vervolgens heb je voor een goede uitvoering het juiste team, resources en tijd nodig. Welk talent heb je al in huis en welke aanpak kies jij om het proces in gang te zetten?

Een goede strategie kijkt niet alleen maar naar het uiteindelijke product en de weg ernaartoe. De context en de motivatie is net zo belangrijk. Waarom doe je wat je doet? Welk doel wil je uiteindelijk bereiken en welke beslissingen moet je hiervoor nemen? Dit is wat wij bij Productstrategen een strategisch ontwerp noemen.

Een voorbeeld uit de praktijk

NEXI industries koos heel bewust voor een top uitvoering voor hun innovatie The Solution. Zij wisten dat hun revolutionair idee anders gewoon door copycats overgenomen zou worden. Twee internationale design awards en talloze toprecensies van de media later kan NEXI met trots terugblikken op een geslaagd innovatieproces.

Wil je meer weten over hoe de ProductStrategen jouw ideeën tot hun recht laten komen om ze vervolgens als prachtige producten op de markt te zetten? Neem contact op en laat ons samen je toekomst vormgeven.

Over Franziska

Franziska is onze designstrateeg en houdt ervan om prachtige producten met karakter te creëren. In onze blog schrijft zij over de positieve impact van design en hoe bedrijven dit kunnen inzetten om succesvol te innoveren.
Opgegroeid en opgeleid in Duitsland, werkte Franziska met onder andere Microsoft, Panasonic, Unilever en Nokia. Haar ontwerpen hebben meerdere prijzen gewonnen en worden wereldwijd verkocht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *