Ga niet blind de snelweg op: Daarom is een goede visie zo belangrijk

Het  vermogen om een visie te formuleren is essentieel voor ieder product-georiënteerd bedrijf.

Een heldere visie wijst je de weg naar een betere toekomst. Zij stelt je in staat om vanuit je visie ‘achteruit’ te werken en te begrijpen welke doelen je moet bereiken om daar te komen. 

Bovendien helpt een visie iedereen binnen je bedrijf zelfstandig de juiste beslissingen te nemen. Best handig als je snel en effectief wilt innoveren.

Een goede communicatie is hierbij van groot belang. Hoe duidelijker en inspirerender je je visie overbrengt, hoe krachtiger de resultaten.

Om een echte visionair te zijn, moet je overtuigd zijn van wat je doet, veel creativiteit hebben en je markt goed kennen.

Uiteraard staat de tijd nooit stil. Daarom moet je je visie regelmatig verifiëren en aanpassen aan de veranderende wereld.

Wat is een visie?

Er zijn twee soorten visies: de globale visie en je bedrijfs- of productvisie.

Een globale visie is een goed geïnformeerde mening over hoe de wereld, technologie en de markt eruit komt te zien in de komende 5 tot 10 jaren.

Je bedrijfs- of productvisie is hoe je wilt dat je bedrijf of product in deze toekomstige wereld past.

Zo zet je een globale visie op

Kijk goed naar hoe de dingen nu lopen en naar relevante trends. Denk hierbij aan trends in wetgeving, gebruiker, markt en technologie. Het gaat er vooral om dat je begrijpt wat er speelt, niet per se om een 100 % accurate voorspelling te maken.

Observeer je doelgroep goed, je hoeft hen niet altijd direct te vragen naar hun wensen. Soms is het al genoeg om één en één bij elkaar te tellen. Bijvoorbeeld door bestaande, maar aparte producten in een beter nieuw product samen te vatten.

Een goed voorbeeld hiervoor is het iPhone. Steve Jobs had het wiel niet opnieuw uitgevonden; digitale camera’s, mp3-spelers en mobieltjes waren er al eerder. Ook touchscreens en smartphones bestonden al een tijdje.

Het bijzondere aan Steve Jobs’ innovatie was de slimme combinatie van al deze producten, verpakt in een onweerstaanbaar design en met een doordachte servicewereld eromheen.

Waar begin je?

Denk aan de trends die je bekend zijn en zoek er aanvullende informatie over op. Vaak ontdek je andere relevante trends dicht in de buurt.

Kijk daarna naar algemene trends die spelen. Vanuit hier trek je conclusies door beide kanten met elkaar te combineren.

Kader voor een visie

  • tijdsspanne 5 – 10 jaren in de toekomst
  • hoe ziet de wereld er dan uit?
  • hoe ziet je industrie er dan uit?
  • welke technologische trends en veranderingen komen eraan?
  • hoe zal je concurrentie reageren?

Vaak genoeg hebben je eigen R&D of designafdelingen niet genoeg tijd voor dit soort grondige, maar cruciale onderzoeken.

De ProductStrategen helpen je met het verkennen van relevante trends, jouw markt, technologie en doelgroep. We vertalen de meest veelbelovende mogelijkheden naar een heldere en overtuigende visie, welke precies bij jouw bedrijf en je ambities past.

Nieuwsgierig hoe je toekomst eruit kan zien? Neem contact op en laat ons samen aan de slag gaan.

Over Franziska

Franziska is onze designstrateeg en houdt ervan om prachtige producten met karakter te creëren. In onze blog schrijft zij over de positieve impact van design en hoe bedrijven dit kunnen inzetten om succesvol te innoveren.
Opgegroeid en opgeleid in Duitsland, werkte Franziska met onder andere Microsoft, Panasonic, Unilever en Nokia. Haar ontwerpen hebben meerdere prijzen gewonnen en worden wereldwijd verkocht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *