Hoe werkt creativiteit? Deze 5 dingen zijn onmisbaar

Zonder creativiteit is er geen innovatie of vooruitgang.  Maar wat is creativiteit precies en wat heb je ervoor nodig? De Britse comedian John Cleese legt dit uit in zijn voordracht:

watch "John Clees on Creativity in Management" on YouTube

Dit zijn de 5 belangrijke ingrediënten wanneer je creatief aan de slag wil:

1. Ruimte

Gun jezelf de ruimte voor inspiratie, zowel fysiek als ook mentaal. Zoek een inspirerende omgeving op en wees open voor nieuwe gedachten. Even je mobiel op stil zetten en uiteraard geen andere taken inplannen tijdens je creatieve sessie.

2. Tijd (beperkt)

Zet je een bepaald tijdlimiet. Dit maakt het ten eerste makkelijk jouw sessie in te plannen en ten tweede kan je zo erg effectief werken. Een tijdsblok van tussen de 45 – 90 minuten is ideaal. Korter dan dat en je hebt niet de tijd om in de flow te komen. Langer dan 90 minuten hou je zonder pauze niet vol. Heel belangrijk: stop niet meteen na je eerste goede idee. Blijf zoeken naar meer alternatieven en hou dit vol. De meest unieke ideeën ontstaan nadat de voor de hand liggende oplossingen de weg vrijgemaakt hebben.

3. Tijd (onbeperkt)

Ken je het dat je beste ideeën soms in je dromen opkomen? Je wordt wakker en plotseling heb je een onverwachte oplossing voor het probleem waar je een avond eerder nog over zat te tobben. Op de fiets, onder de douche of tijdens een wandeling zijn vaak echte ‘ingevingsmomenten’. Als je de eerste twee stappen al toegepast hebt kun je je hersenen de tijd geven om op de beste oplossing te broeden. Gebruik de kracht van je onderbewustzijn en laat het zijn werk doen.

4. Vertrouwen

De grootste tegenstander van creativiteit is angst. Wees niet bang om fouten te maken en dingen uit te proberen. Creativiteit is als een spel – er zijn geen verkeerde antwoorden.

5. Humor

Humor is een essentieel onderdeel van spontaniteit, speelsheid en creativiteit. Het is de snelste manier om van een gefocust en gesloten modus van denken naar een open en creatieve modus te komen. Neem jezelf niet te serieus als je over serieuze problemen gaat nadenken.

Volg deze vijf stappen en je zult zien dat de ideeën komen. Lees hier hoe je vervolgens van een uniek idee een succesvol product maakt en waarom een goede uitvoering zo essentieel is.

Over Franziska

Franziska is onze designstrateeg en houdt ervan om prachtige producten met karakter te creëren. In onze blog schrijft zij over de positieve impact van design en hoe bedrijven dit kunnen inzetten om succesvol te innoveren.
Opgegroeid en opgeleid in Duitsland, werkte Franziska met onder andere Microsoft, Panasonic, Unilever en Nokia. Haar ontwerpen hebben meerdere prijzen gewonnen en worden wereldwijd verkocht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *