Koop geen kat in de zak: Zo investeer je in het juiste productidee

Je hebt een interessant productidee ontdekt waar je in wilt investeren. Met het businessplan lijkt alles in orde te zijn, de cijfers geven aan dat het kan.

Maar is het idee ook levensvatbaar als product? Als investeerder komen er een hoop vragen in je op die beantwoord moeten worden voor je geld in een productidee stopt:

  • Hoe ziet de markt voor het product eruit, nu en in de toekomst?
    Op welke trends kan je inspelen en waar moet je juist op letten?
  • Zijn er misschien nog andere businessmodellen of producten mogelijk met het idee?
    En hoe maak je van een interessant idee een succesvol product?
  • Wat is de technologie achter het product?
    Wat zijn de voor- en nadelen hiervan? Welke innovaties zijn in de toekomst mogelijk met de technologie en het product?

Investeren in een product is niet zonder uitdagingen. Zeker als geïnvesteerd wordt in innovatieve producten.

In dat geval is vaak sprake van een groot ‘kennisgat’ tussen de innovator en investeerder. De innovator kent de technologie en het product door en door; de investeerder weet exact aan welke voorwaarden een project moet voldoen om zijn kostbare geld in te investeren. En toch spreekt men niet dezelfde taal.

Het is dan van belang de vertaalslag van innovator naar investeerder te maken. Zodat je als investeerder een gedegen beeld krijgt van de potentiële waarde van een productidee.

Om deze vertaalslag succesvol te maken neem je de volgende onderwerpen onder de loep:

Van charmant idee naar succesvol product

Het hebben van een briljant idee, garandeert nog geen succesvol product.

Om het potentieel van een product te ontdekken, moet duidelijk zijn welk probleem het product oplost.

Met een duidelijke visualisatie kan inzichtelijk gemaakt worden wat het idee precies behelst. Een beeld zegt immers meer dan duizend woorden.

Daarnaast kan met visualisaties de technologie achter een product helder gemaakt worden. Zodat je als investeerder de waarde van product en technologie kan inzien.

Marktsituatie en trends

Een uniek idee is per definitie niet zomaar vergelijkbaar met andere ideeën; het ene product is het andere niet.

Bij het in kaart brengen van de marktsituatie en de trends worden o.a. de volgende onderwerpen meegenomen:

  • Hoe ziet de doelmarkt en doelgroep eruit? En wat zijn toekomstige ontwikkelingen?
  • Is er al veel concurrentie in de doelmarkt, of is dit de eerste in zijn soort?
  • Lost het product een ‘beleeft’ probleem op? Oftewel: zit je doelgroep erop te wachten?
  • Welke alternatieve oplossingen lossen het probleem tot nog toe op? En wat maakt dit nieuwe idee dan beter?

Nieuwe businessmodellen en alternatieven voor hetzelfde idee

Niet alleen het juiste product, maar zeker ook het hebben van het juiste businessmodel bepalen het succes van een product in de markt.

Dat maakt het belangrijk om niet alleen het productidee en de technologie te toetsen op hun haalbaarheid, maar ook het gewenste businessmodel te onderzoeken.

Verder kan het interessant zijn de bredere toepasbaarheid van de gebruikte technologie te onderzoeken. Want misschien zijn mogelijkheden in andere markten wel veel kansrijker.

Ook is het van belang in kaart te brengen wat het vervolgpotentieel van een innovatie is. Welke toekomstige toepassingen, die passen bij het bedrijf, zijn met hetzelfde product of dezelfde technologie te ontwikkelen?

Oftewel: hoe ziet de productstrategie eruit?

Kortom, het gaat om meer dan alleen te weten dat het volgens het businessplan kan. Je moet een geïnformeerd besluit kunnen nemen.

De ProductStrategen versnellen dit proces en brengen je verder.

Dit doen we door je een duidelijke en realistische visie te geven, welke op relevant onderzoek gebaseerd is. We zijn gespecialiseerd in het herkennen, beoordelen en realiseren van succesvolle productideeën.

Neem contact op en we helpen je de potentie van een productidee te ontdekken.

Over Anita

Anita is onze expert voor businessstrategie. Van innovatief productidee tot verkoopbaar product: Anita ondersteunt bedrijven daar te komen. Van selectie van het beste businessmodel tot realisatie van een marktklaar product.
Zowel medisch-technisch als bedrijfskundig geschoold, werkt Anita voor innovatieve multinationals, mkb’s en startups aan de realisatie van innovatieve producten, veelal voor de medische sector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *